Opis kursu
Prowadząc badania marketingowe opisujemy zachowania, preferencje i postawy klientów za pomocą wielu powiązanych wzajemnie zmiennych. Prezentowane na kursie techniki wielowymiarowej analizy statystycznej pozwalają uwzględnić jednocześnie wiele cech opisujących zjawiska i wydobyć ukrytą w nich strukturę zależności. Techniki wielowymiarowej analiza danych mogą służyć również do przewidywania zachowań klientów w oparciu o przygotowany model predykcyjny. W trakcie szkolenia zaprezentujemy analizę regresji liniowej. Typowe przykłady takiego modelowania to przewidywanie wartości transakcji, przewidywanie dochodu klienta, czy przewidywanie wartości klienta w oparciu o dane historyczne. Pokażemy także jak korzystać z analizy głównych składowych techniki wykorzystywanej w badaniach marketingowych do budowania map percepcyjnych służących do pozycjonowania marek ocenianych przez konsumentów. Omówimy też analizę czynnikową, która jest techniką pokrewną do analizy głównych składowych.
Profil uczestnika
Szkolenie adresowane jest do osób zajmujących się badaniami marketingowymi, zainteresowanych wykorzystaniem wielowymiarowych technik statystycznych w analizach rynku.
Umiejętności zdobywane podczas kursu
- Przygotowanie danych pod kątem wykorzystania w omawianych technikach analitycznych,
- Zapoznanie z analizą danych z wykorzystaniem takich technik, jak regresja liniowa, analiza głównych składowych, analiza czynnikowa,
- Przewidywanie wartości zmiennej w oparciu o zestaw zmiennych wyjaśniających,
- Poszukiwanie ukrytych wymiarów z pomocą analizy głównych składowych i analizy czynnikowej,
- Konstruowanie skali do pomiaru postaw i ocen klientów,
- Prawidłowe wnioskowanie na podstawie uzyskanych wyników.
Program zajęć
- Wprowadzenie do analiza regresji liniowej – cel analizy i przykładowe obszary zastosowań,
- Analiza korelacji – przypomnienie podstawowych pojęć,
- Regresja liniowa dwóch zmiennych – interpretacja i ocena jakości modelu,
- Regresja liniowa wielu zmiennych – podnoszenie skuteczności wyjaśniania,
- Wprowadzanie zmiennych nominalnych do analizy regresji,
- Analiza czynnikowa i analiza głównych składowych – wprowadzenie,
- Etapy analizy czynnikowej i analizy składowych głównych,
- Metoda wyodrębniania czynników i określanie liczby czynników,
- Rotacja czynników i interpretacja wyników,
- Wyliczanie wartości czynnikowych i tworzenie ocen opartych o czynniki,
- Użycie głównych składowych w analizie regresji,
- Zastosowanie analizy czynnikowej w pozycjonowaniu produktów,
- Wykorzystanie analizy czynnikowej w analizie danych ze skal Likerta.
Czas trwania
- Szkolenie trwa 24 godzin lekcyjnych (3 dni po 8h)
Wykorzystywane oprogramowanie
- PS IMAGO PRO / IBM SPSS Statistics
Polecane kursy uzupełniające
Dla zainteresowanych wiedzą z zakresu segmentacji i profilowania:
MC 2a – Segmentacja rynku i profilowanie klientów
Dla zainteresowanych zagadnieniami pozycjonowania produktów i marek:
MC 3a - Pozycjonowanie z wykorzystaniem map percepcyjnych i technik skalowania optymalnego
Dla zainteresowanych zagadnieniami budowy produktu optymalnego w oparciu o preferencje konsumentów:
MC 3b - Kształtowanie produktów i segmentacja rynku w oparciu o preferencje konsumentów
Dla zainteresowanych zasadami wizualizacji wyników analiz i umiejętnością tworzenia własnych form wizualizacji:
ST 2a – Wizualizacja informacji z użyciem raportów tabelarycznych i wykresów
Dla zainteresowanych automatyzacją zadań i zaawansowanymi przekształceniami na danych: