Pytania wielokrotnego wyboru, a procentowanie na przykładzie analizy prezentów ślubnych

Tekst przeczytasz w: 2 minuty.

Sprawdź również:

Pytania wielokrotnego wyboru, czyli takie, w których respondent może zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź, są powszechnie wykorzystywane w ankietach. Jak prezentować wyniki z takich pytań w tabeli? Istnieją na to co najmniej dwa adekwatne sposoby, o których dowiesz się z tego wpisu -   czym się różnią i w jakich sytuacjach można je stosować.

Jako przykład posłuży nam aktualne pytanie, dotyczące prezentów ślubnych. Wszak za nami sierpień, miesiąc zawierania małżeństw i niewątpliwie wiele młodych par, w tej chwili zajmuje się odpakowywaniem otrzymanych podarunków. Spójrzmy na tabelę poniżej, w której przedstawiono odpowiedzi 312 par małżeńskich na pytanie „Jakie prezenty otrzymaliście z okazji ślubu?”.

Oczywiście każda para mogła otrzymać wiele prezentów. Dlatego, jeśli chcemy zaprezentować rozkłady procentowe, musimy zastanowić się, co ma być podstawą procentowania. Najczęściej bazą będą wszyscy respondenci (w naszym przypadku – wszystkie pary). Może jednak zdarzyć się tak, że jako podstawę procentowania określimy liczbę wszystkich odpowiedzi. W zależności od tego na jaką statystykę się zdecydujemy, wyniki będą się różnić.

Chcesz dowiedzieć się więcej o raportowaniu?

Zapraszamy na szkolenie ST 2a. Wizualizacja informacji z użyciem raportów tabelarycznych i wykresów.

W tej tabeli zestawiono obydwa sposoby procentowania. Z kolumny „% par” możemy odczytać, że najwięcej, bo aż 60% wszystkich nowożeńców otrzymało gotówkę, 46% par znalazło wśród prezentów akcesoria kuchenne, 45% urządzenia AGD itd. Gdybym teraz planowała ślub, to chcąc się dowiedzieć co najprawdopodobniej dostanę od moich gości, a czego raczej nie, wykorzystałabym właśnie ten typ analizy.

Analizy prezentowane w tym artykule zostały zrealizowane przy pomocy PS IMAGO PRO

Drugi sposób prezentacji wyników to przedstawienie procentu opierającego się na wszystkich odpowiedziach. Gdyby wszyscy ankietowani przynieśli w jedno miejsce wszystkie swoje prezenty, to ich łączna liczba wyniosłaby 1254, o czym informuje nas komórka „Ogółem” w kolumnie „Odpowiedzi”. Z ostatniej kolumny możemy zaś wyczytać, że wśród tych wszystkich zgromadzonych prezentów, 12% stanowiłyby akcesoria kuchenne, 9% - tekstylia, a tylko 4% - bony upominkowe. Ten typ procentowania byłby z kolei dla mnie interesujący, gdybym prowadziła sklep z prezentami ślubnymi. Informacja o tym, jaki procent z ogółu kupowanych prezentów stanowią poszczególne kategorie produktowe, lepiej odzwierciedla strukturę zamówień, jakiej mogę się spodziewać w moim sklepie podczas sezonu ślubnego.    

 


Oceń artykuł:

Udostępnij artykuł w social mediach



Zostańmy w kontakcie!

Chcesz dostawać wiadomości o nowych wpisach na blogu i webinarach z zakresu analizy danych? Zapisz się na powiadomienia e-mail.