Segmentacja klientów w oparciu o korzystanie z usług konkurencji

Tekst przeczytasz w:  2 minuty

Celem projektu było pogłębienie wiedzy o klientach i ich relacjach z innymi bankami.

Projekt odpowiadał na pytania, jakie produkty klient prawdopodobnie posiada poza naszym bankiem, z jakimi innymi bankami współpracuje i który bank jest prawdopodobnie jego „pierwszym” bankiem. Dawało to możliwość pogrupowania klientów w segmenty o spójnych cechach relacji, w celu poprawy zarządzania ryzykiem churnu i wypracowania strategicznych kierunków dosprzedaży produktów i usług.

PROBLEM

  • Aby utrzymać klienta potrzebne jest zrozumienie jego relacji z Bankiem wyrażającej się w posiadaniu i korzystaniu z jego produktów – model antychurn nie wystarcza do tego celu.
  • Czym dla klienta jest wybór pomiędzy „pierwszym” a „drugimi” bankami? – czy mogę wiedzieć jakie produkty posiada u mnie, a jakie u konkurencji?
  • Skoro my widzimy, że nasz klient posiada kredyt u konkurencji, to co konkurencja wie na nasz temat? Czy mogą próbować przejąć tego klienta?

ROZWIĄZANIE

  • Grupowanie klientów korzystających w podobny sposób z produktów w banku.
  • Opisanie klientów cechami współpracy z innymi bankami.
  • Segmentacja klientów ze względu na współpracę z naszym bankiem i z innymi bankami.
  • Wypracowanie wskaźników opisujących lojalność klienta (np.: „pierwszy vs drugi bank”) i wykorzystanie tych elementów do modelowania i scoringu churn oraz w interfejsach pierwszej linii kontaktu.

Efekt/korzyści:

  • Skuteczniejsze prowadzenie działań utrzymaniowych.
  • Redukcja kosztów działań utrzymaniowych (mniejsze nastawienie na bonusy a większe na poprawę dopasowania oferty produktowej).
  • Łatwiejsze dobieranie treści kampanii cross sell nastawionych na utrzymanie klientów ( w oparciu o czynniki wpływające na wybór „pierwszego” banku).
  • Poszerzanie wiedzy banku o klientach i czynnikach ich „delojalizacji”.

Kredyt w rachunku

Zrozumienie, którzy klienci są bardziej narażeni na działania konkurencji jest jednym z elementów kompleksowej strategii anty-churn

Szczegóły projektu

Czas realizacji

Oprogramowanie

Zaangażowany zespół

6 tygodni

PS CLEMENTINE PRO

Predictive Solutions - 2 osoby.

Po stronie klienta - 1 osoba zaangażowane bezpośrednio i 1 osoba odbierająca wyniki.


Udostępnij artykuł w social mediach:


Branże:


Zainteresowaliśmy Cię?

Chętnie porozmawiamy na tematy dotyczące zastosowania analizy danych w Twoich działaniach

Dysponujemy wiedzą z wielu obszarów i znamy specyfikę branż.

Filip  Krzystanek

Filip Krzystanek

Zastępca dyrektora, analityczne rozwiązania biznesowe

797727092
Ustawienia dostępności
Wysokość linii
Odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Wyłącz obrazki
Skup się na zawartości
Większy kursor
Skróty klawiszowe