Opis kursu
Kurs dotyczy praktycznych aspektów wykorzystania technik analizy danych w segmentacji i profilowaniu klientów. Sam opis danych zazwyczaj nie jest wystarczający do tego, aby wyniki były dla nas przydatne lub inspirujące. Trudno również jest przeglądać dziesiątki stron wykresów w celu wyciągnięcia odpowiednich wniosków. Aby uniknąć takiej sytuacji, przydatna może być wielowymiarowa analiza danych. Jedne z technik wielowymiarowych są bardzo przydatne do segmentacji, która pozwala na zredukowanie dużej ilości danych i zwrócenie ich w formie merytorycznie interpretowalnych profili respondentów. Takie profile, poprawnie wykonane, mogą być bardzo użyteczną i wartościową wiedzą. W ramach kursu uczestnicy nauczą się samodzielnie wyodrębniać segmenty za pomocą szeregu technik grupowania. Druga część kursu skupi się na profilowaniu, czyli opisie wyodrębnionych grup. W tej części kursu poruszone zostaną m.in. praktyczne aspekty wykorzystania algorytmów drzew decyzyjnych.
Czas trwania
- Szkolenie trwa 24 godziny lekcyjne (3 dni po 8 godzin)
Program zajęć
- Wprowadzenie do segmentacji – wyodrębnianie grup i profilowanie,
- Hierarchiczna analiza skupień – zasady działania, miary podobieństwa i metody aglomeracji,
- Ocena jakości grupowania i wpływu poszczególnych zmiennych na proces grupowania,
- Profilowanie wyników grupowania z wykorzystaniem zmiennych, które nie były używane w procesie segmentacji,
- Analiza skupień metodą k-średnich – zasady działania, zalety i wady metody,
- Wykorzystanie centrów skupień zdefiniowanych zewnętrznie w procesie grupowania,
- Dwustopniowe grupowanie – zasady działania, automatyczne ustalanie liczby grup,
- Drzewa klasyfikacyjne CHAID i CART – zasady działania, zalety i wady algorytmów,
- Opis profili segmentów z wykorzystaniem drzew klasyfikacyjnych,
- Wykorzystanie drzew klasyfikacyjnych do przypisywania obiektów do grup,
- Praktyczne przykłady dodatkowych zastosowań algorytmów drzew.
Szkolenia na zamówienie
Szkolenie może zostać zrealizowane także na indywidualnie zamówienie – zdalnie lub w siedzibie Klienta.
Jego program może zostać dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Polecane kursy uzupełniające
Dla zainteresowanych budową modeli klasyfikacyjnych typujących klientów do kampanii marketingowych: MC 2b. Analityczny wybór grup docelowych do kampanii marketingu bezpośredniego
Dla zainteresowanych zagadnieniami pozycjonowania produktów i marek: MC 3a. Pozycjonowanie z wykorzystaniem map percepcyjnych i technik skalowania optymalnego
Dla zainteresowanych zagadnieniami budowy produktu optymalnego w oparciu o preferencje konsumentów: MC 3b. Kształtowanie produktów i segmentacja rynku w oparciu o preferencje konsumentów
Dla zainteresowanych technikami wielowymiarowymi wykorzystywanymi do grupowania: DM 3c. Grupowanie z wykorzystaniem k-średnich, sieci Kohonena i dwustopniowego grupowania
Dla zainteresowanych zasadami wizualizacji wyników analiz i umiejętnością tworzenia własnych form wizualizacji: ST 2a. Wizualizacja informacji z użyciem raportów tabelarycznych i wykresów
Dla zainteresowanych wizualizacją i raportowaniem wyników analizy danych: OB 2a. PS IMAGO PRO / IBM SPSS Statistics. Praca z danymi, wizualizacje, tworzenie i publikowanie raportów.
Informacje dodatkowe
Profil uczestnika
Kurs adresowany jest do osób, które chcą nauczyć się technik segmentacji i profilowania, żeby podejmować lepsze decyzje biznesowe.
Wykorzystane oprogramowanie
PS IMAGO PRO / IBM SPSS Statistics
Umiejętności zdobywane podczas kursu
- Dobór technik tworzenia map percepcyjnych w zależności od wykorzystanych danych i problemów badawczych,
- Sposoby redukcji wielowymiarowości,
- Prawidłowe definiowanie analiz,
- Zasady diagnostyki modeli,
- Interpretacja i możliwości wykorzystania wyników.