Opis kursu
Prowadząc badania marketingowe opisujemy zachowania, preferencje i postawy klientów za pomocą wielu powiązanych wzajemnie zmiennych. Prezentowane na kursie techniki wielowymiarowej analizy statystycznej pozwalają uwzględnić jednocześnie wiele cech opisujących zjawiska i wydobyć ukrytą w nich strukturę zależności. Techniki wielowymiarowej analiza danych mogą służyć również do przewidywania zachowań klientów w oparciu o przygotowany model predykcyjny. W trakcie szkolenia zaprezentujemy analizę regresji liniowej. Typowe przykłady takiego modelowania to przewidywanie wartości transakcji, przewidywanie dochodu klienta, czy przewidywanie wartości klienta w oparciu o dane historyczne. Pokażemy także jak korzystać z analizy głównych składowych techniki wykorzystywanej w badaniach marketingowych do budowania map percepcyjnych służących do pozycjonowania marek ocenianych przez konsumentów. Omówimy też analizę czynnikową, która jest techniką pokrewną do analizy głównych składowych.
Czas trwania
- Szkolenie trwa 24 godziny lekcyjne (3 dni po 8 godzin)
Program zajęć
- Wprowadzenie do analiza regresji liniowej – cel analizy i przykładowe obszary zastosowań,
- Analiza korelacji – przypomnienie podstawowych pojęć,
- Regresja liniowa dwóch zmiennych – interpretacja i ocena jakości modelu,
- Regresja liniowa wielu zmiennych – podnoszenie skuteczności wyjaśniania,
- Wprowadzanie zmiennych nominalnych do analizy regresji,
- Analiza czynnikowa i analiza głównych składowych – wprowadzenie,
- Etapy analizy czynnikowej i analizy składowych głównych,
- Metoda wyodrębniania czynników i określanie liczby czynników,
- Rotacja czynników i interpretacja wyników,
- Wyliczanie wartości czynnikowych i tworzenie ocen opartych o czynniki,
- Użycie głównych składowych w analizie regresji,
- Zastosowanie analizy czynnikowej w pozycjonowaniu produktów,
- Wykorzystanie analizy czynnikowej w analizie danych ze skal Likerta.
Szkolenia na zamówienie
Szkolenie może zostać zrealizowane także na indywidualnie zamówienie – zdalnie lub w siedzibie Klienta.
Jego program może zostać dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Polecane kursy uzupełniające
Dla zainteresowanych wiedzą z zakresu segmentacji i profilowania: MC 2a. Segmentacja rynku i profilowanie klientów
Dla zainteresowanych budową modeli klasyfikacyjnych typujących klientów do kampanii marketingowych: MC 2b. Analityczny wybór grup docelowych do kampanii marketingu bezpośredniego
Dla zainteresowanych zagadnieniami pozycjonowania produktów i marek: MC 3a. Pozycjonowanie z wykorzystaniem map percepcyjnych i technik skalowania optymalnego
Dla zainteresowanych zagadnieniami budowy produktu optymalnego w oparciu o preferencje konsumentów: MC 3b. Kształtowanie produktów i segmentacja rynku w oparciu o preferencje konsumentów
Dla zainteresowanych zasadami wizualizacji wyników analiz i umiejętnością tworzenia własnych form wizualizacji: ST 2a. Wizualizacja informacji z użyciem raportów tabelarycznych i wykresów
Dla zainteresowanych wizualizacją i raportowaniem wyników analizy danych: OB 2a. PS IMAGO PRO / IBM SPSS Statistics. Praca z danymi, wizualizacje, tworzenie i publikowanie raportów.
Informacje dodatkowe
Profil uczestnika
Szkolenie adresowane jest do osób zajmujących się badaniami marketingowymi, zainteresowanych wykorzystaniem wielowymiarowych technik statystycznych w analizach rynku.
Wykorzystane oprogramowanie
PS IMAGO PRO / IBM SPSS Statistics
Umiejętności zdobywane podczas kursu
- Przygotowanie danych pod kątem wykorzystania w omawianych technikach analitycznych,
- Zapoznanie z analizą danych z wykorzystaniem takich technik, jak regresja liniowa, analiza głównych składowych, analiza czynnikowa,
- Przewidywanie wartości zmiennej w oparciu o zestaw zmiennych wyjaśniających,
- Poszukiwanie ukrytych wymiarów z pomocą analizy głównych składowych i analizy czynnikowej,
- Konstruowanie skali do pomiaru postaw i ocen klientów,
- Prawidłowe wnioskowanie na podstawie uzyskanych wyników.